Van basisschool naar kindcentrum
De ambities van Koen Weusten, directeur van de Ludgerusschool in Soest, zijn groot. Niet alleen een verbouwing om de grote hoeveelheid beschikbare vierkante meters beter en breder te gebruiken, maar ook een verbreding van basisschool naar kindcentrum. Op termijn wordt de Ludgerusschool een plek waar kinderen van 0 tot 12 kunnen werken aan hun ontwikkeling.
De verbinding opzoeken met de wijk is super belangrijk. Zo kunnen wijkinitiatieven gebruik maken van ruimtes binnen de school buiten reguliere schooltijden en is er ruimte voor inspirerende samenwerkingen. Denk aan senioren die samen met leerlingen activiteiten ondernemen of zorgverleners die leerlingen net dat extra steuntje bieden als dat nodig is.
Deze veranderingen zijn groot voor een traditionele basisschool. Het is dan ook niet voor iedereen even eenvoudig om mee te bewegen. Het wordt leuker, beter en breder, maar er zijn ook heel veel vragen en minstens zo veel stakeholders. Goede communicatie is dus van groot belang om iedereen aangehaakt te houden!
Vanuit Tweekoppig hielpen wij Koen om plannen te structureren en alle veranderingen te communiceren door middel van video’s en een specifieke campagne website.
Een duidelijke, herkenbare huisstijl
De huisstijl is speels, overzichtelijk en rustig. De boodschap is verreweg het belangrijkst tijdens deze campagne, dus we kozen voor geen poespas. Wel hebben we de hint gemaakt naar het klassieke schoolbord en het nakijken van je huiswerk door gebruik te maken van marker strepen en pijlen. Het oranje is de steunkleur uit de huisstijl van de Ludgerusschool.
Met name de toegankelijkheid op diverse schermen, eenvoud in het lezen door contrast rijke typografie en kleurgebruik was een belangrijk onderdeel.
Video als belangrijkste drager
Om Koen te helpen in het vertellen en structuren van het verhaal, maken we gebruik van een teleprompter. Door samen het verhaal uit te schrijven en te oefenen kunnen we goed to the point blijven en alle boodschappen helder overbrengen. Het coachen van ongetrainde sprekers om een goede presentatie neer te zetten kunnen we goed.
In dit geval verrijken en ondersteunen we het verhaal door eenvoudige animaties die net even de woorden en uitdrukkingen ondersteunen. Meelezen tijdens gesproken woord is een zeer effectieve wijze om informatie over te brengen en te zorgen dat deze informatie ook bij de kijker blijft hangen.