Interne marketing, een must om talent vast te houden

Volgens het UWV* wisselden 1 op de 5 werknemers afgelopen jaar van baan. Dat is 20%! Reden genoeg om alles op alles te zetten om jouw talent binnen te houden. Hoe? Doe aan interne marketing. Het helpt je om op alle fronten een aantrekkelijke werkgever te blijven.

Dit blog schreef Floor speciaal voor Frankwatching. Mocht je het blog daar nou gemist hebben, lees hem gerust hier. Hij is best wel handig, al zeggen we het zelf.

Wat is interne marketing?

Marketing maar dan voor jouw interne organisatie. Dat is misschien een beetje kort door de bocht maar wel waar het op neerkomt. Door jouw aanbod als werkgever te optimaliseren voor medewerkers, hou je ze tevreden en loyaal. Maar dan ben je er nog niet, je moet het ze ook vertellen. Anders weten ze immers niet wat je allemaal te bieden hebt en weten ze misschien ook niet hoe tof dat is.

Interne marketing is dus niets anders dan marketing voor jouw interne medewerker. Want hij mag dan cheesy zijn, het blijft wel waar: extern winnen is intern beginnen.

De 4P’s toegepast op interne marketing

Marketing voor jouw interne organisatie klinkt natuurlijk nog erg vaag. Daarom gebruiken wij graag de welbekende 4P’s van McCarthy om je houvast te geven:

  • Product
  • Plaats
  • Prijs
  • Promotie

Deze kun je perfect toepassen om jouw aanbod voor medewerkers. En nee, dat gaat niet alleen over salaris maar het hele pakket.

Product: het werk

Het product dat je biedt, is het werk. De baan. Hetgeen dat medewerkers komen doen in ruil voor salaris en bijbehorende secundaire arbeidsvoorwaarden. Het is belangrijk om het werk aantrekkelijk te houden voor alle medewerkers. Te laten aansluiten bij hun behoeften. Want mensen die happy zijn met hun werk, blijven langer en dragen meer bij aan het voortbestaan van de organisatie.

Nou is dat natuurlijk nog niet zo eenvoudig want het is heel erg persoonlijk waar iemand behoefte aan heeft. Waar de een misschien blij wordt van heel systematisch werk dat rustig kan worden uitgevoerd, zonder al te veel afleiding. Denk bijvoorbeeld aan financiële werkzaamheden waar nauwkeurigheid essentieel is. Krijgt de ander juist energie van werken met veel verschillende mensen en vrijheid. Denk aan accountmanagers die verantwoordelijk zijn voor hun eigen regio. En dan kunnen die behoefte na verloop van tijd natuurlijk ook veranderen. Bijvoorbeeld door veranderende thuissituaties of gebrek aan uitdaging op het moment dat je je baan ‘met je ogen dicht’ kan doen.

Blijf dus in gesprek met medewerkers over hun wensen en pas het aanbod daarop aan. Net zoals je met je klanten in gesprek blijft over hun wensen en je product hierop aanpast. En lopen de wensen op een gegeven moment te ver uit elkaar? Dan is het tijd om afscheid te nemen en mensen te zoeken die wel blij worden van jouw aanbod.

Plaats: de werkplek

Plaats is logischerwijs de plaats waar je het werk aanbiedt, de werkplek dus. Dit kan het kantoor zijn, de werkplaats, jouw winkel, etc. Door niet alleen te zorgen voor een functionele en veilige werkomgeving maar ook voor een fijne plek waar mensen graag zijn, motiveer je mensen om er ook daadwerkelijk te zijn. Een fijne plek stimuleert contact onder collega’s, inspireert en draagt bij aan werkgeluk. Veel mensen zijn immers zo’n 40 uur per week op hun werkplek te vinden.

Maar wat is dan een fijne werkplek? Een werkplek waar voldoende ruimte is voor collega’s om elkaar te ontmoeten, los van hun eigen werkplek. Denk aan een uitnodigende koffiecorner, met écht lekkere koffie (denk versgemalen bonen en verse melk voor de cappuccino-lovers). Een plek waar stilteruimtes zijn. Want kantoortuinen mogen dan heel transparant zijn maar even rustig kunnen bellen zónder collega’s direct naast je, is soms ook heel fijn. Maar ook een plek waar je een raampje open kunt zetten en de zon naar binnen kan laten schijnen.

Met de werkplek op ‘de zaak’ zijn we er nog niet. Want ‘plaats’ betekent voor veel kantoorbanen tegenwoordig ook ‘thuiswerken’. Thuiswerken zorgt voor veel mensen voor een betere werk-privé balans, die weer heel belangrijk is voor het (werk)geluk. Dus ook nadenken over een goede thuiswerkregeling past binnen deze P. Wil je hier als werkgever het verschil maken? Faciliteer dan niet alleen de mogelijkheid om thuis te werken maar ook een verantwoorde werkplek. Denk: goed bureau en ergonomisch verantwoorde bureaustoel.

Prijs: het arbeidsvoorwaardenpakket

De prijs van jouw product is dit geval het arbeidsvoorwaardenpakket. Hetgeen jij biedt in ruil voor de arbeid van jouw mensen. Vanzelfsprekend moet dit goed zijn. Oftewel, minimaal een marktconform salaris, in sommige gevallen misschien zelfs meer. Je wil talent immers graag vasthouden. Lastig om te bepalen hoe hoog dit dan is? Gebruik dan de stelregels van Netflix:

wat kan de medewerker ergens anders krijgen?
wat zouden we betalen om iemand anders aan te trekken voor deze plek?
wat zouden we betalen om iemand vast te houden als er een aanbod van een andere werkgever lag?

Daarnaast kun je jouw aanbod aantrekkelijker maken met goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Je kunt medewerkers dit pakket ook (deels) zelf laten samenstellen. Niet iedereen is immers geïnteresseerd in dezelfde dingen. Doe dit bijvoorbeeld met een persoonlijk budget. Dit budget kunnen medewerkers vrij inzetten voor bijvoorbeeld extra vrije dagen, een opleiding, een nieuwe fiets of extra pensioen.

Promotie: houd medewerkers betrokken

Zorg ervoor dat medewerkers weten welke koers er wordt gevaren. Interne communicatie is essentieel in het betrokken houden van medewerkers. Betrokken medewerkers voelen zich op hun beurt gewaardeerd en kunnen een betere bijdrage leveren aan de groei van de organisatie. Zet meerdere kanalen in om iedereen te bereiken en verpak je boodschap op verschillende manier. Zo zorg je ervoor dat iedereen, op zijn manier, goed geïnformeerd blijft. Dus gebruik een intranet, stuur een nieuwsbrief, organiseer medewerker bijeenkomsten, maak een video, etc.

Tip: maak gebruik van interactieve video om medewerkers op een leuke én effectieve manier op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen.

Balans is de key naar succes

Net als bij ‘gewone marketing’ geldt ook voor interne marketing dat het volledige aanbod in balans moet zijn. Je kunt nog zo’n fijne werkplek en uitdagend werk bieden. Als mensen er niet goed voor worden betaald, blijft het aantrekkelijk om te switchen van baan. Andersom geldt natuurlijk ook. Met alleen een geweldig arbeidsvoorwaardenpakket koop je nog geen loyale medewerkers.

Kortom, ‘doe’ aan interne marketing en je zult zien dat de tevredenheid onder medewerkers stijgt en het daarmee vanzelf makkelijker wordt om nieuw talent aan te trekken om de groei van de organisatie bij te houden.

*Bron intro

0/5 (0 Reviews)
Floor van Wakeren

Floor van Wakeren

Strateeg

“Luisteren, vragen, nog meer luisteren, even laten bezinken, jou uitdagen en repeat. Dat is mijn stijl. Ik wil graag begrijpen wat jij doet om je op de beste manier te kunnen helpen. Snap ik je? Dan vertaal ik jouw ambitie naar een praktisch marketingconcept, bepalen we samen passende marketingactiviteiten of help ik je met het vinden van rake woorden.”

Benieuwd wat interne marketing voor het succes van jouw organisatie kan betekenen?

Stuur ons een bericht, dan denken we vrijblijvend met je mee.

Organisaties trekken alles uit de kast om nieuwe medewerkers enthousiast te maken voor hun organisatie. Maar hoe zorg je er nou voor dat nieuwe mensen enthousiast blijven en dat hun verwachting match bij wat ze daadwerkelijk krijgen?