Contentmarketing: wat is het?

Iedereen heeft het erover ‘contentmarketing’ maar wat het is het eigenlijk? En belangrijker, hoe pas je het toe? Contentmarketing is het bieden van relevante informatie aan jouw doelgroep zonder dat de verkoop van jouw product of dienst hierin centraal staat.

Kennisdelen in plaats van verkopen

Het delen van kennis via video’s, whitepapers of nieuwsbrieven, dat is contentmarketing. Het doel is dus niet om iets te verkopen maar om jouw doelgroep iets te leren. Om het makkelijk te maken, een klein voorbeeld:

Stel, je bent kapper. Dan is het voor jouw doelgroep interessant om te leren van jouw kennis. Deel bijvoorbeeld video’s om uit te leggen hoe mensen thuis hun haar net zo mooi kunnen drogen als in de kapsalon. Of leer mensen hoe ze hun haar thuis het beste kunnen wassen. Wat je dus niet doet, is vertellen hoe goed jij hun haar kan drogen…

In deze video’s roep je mensen niet op om naar jouw kapsalon te komen maar help je ze om zelfredzaam te zijn. Je voegt waarde toe voor jouw doelgroep. Op het moment dat deze mensen op zoek zijn naar een kapper ben jij top of mind en zullen ze eerder naar jouw salon gaan dan die van de concurrent die (online) minder zichtbaar is.

“Het doel van contentmarketing is het binden van jouw doelgroep aan jouw merk om zo een lange termijn relatie op te bouwen.”

Hoe pas je contentmarketing dan toe?

‘Gewoon beginnen’ is misschien wel het beste wat je kunt doen als je wil starten met contentmarketing. Er is geen handboek voor de beste manier om contentmarketing toe te passen. Het gaat eerder om het hebben van een lange adem en structureel van je laten horen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Vooral online zijn de mogelijkheden eindeloos. Je bereikt hier relatief eenvoudig een groot publiek. Denk bijvoorbeeld aan de volgende middelen:

  • nieuwsbrieven
  • whitepapers
  • podcasts
  • uitlegvideo’s of tutorials (what’s in the name?)
  • online magazines
  • blogs
  • webinars
  • infographics

Waar je moet beginnen of welke combinatie van middelen je moet gebruiken, hangt volledig van jouw wensen, en budget, af. Zo kan een periodieke nieuwsbrief heel goed werken om jouw doelgroep te voorzien van tips of relevante informatie maar dan moet je wel de e-mailadressen van jouw doelgroep hebben. Heb je die niet? Dan is het interessant om te starten met een whitepaper waar je waardevolle inzichten deelt. Je kunt lezers vragen hun e-mailadres achter te laten voordat ze jouw whitepaper kunnen lezen. Zo kun je een lijst van e-mailadressen verzamelen van mensen die interesse hebben in jouw vakgebied. Deze mensen kun je vervolgens weer aanschrijven met een nieuwsbrief.

“Je kiest zelf wat het beste past bij jouw organisatie.”

Wat zijn de voordelen van het inzetten van contentmarketing?

Je zet contentmarketing vooral in om een lange termijn relatie op te bouwen met jouw doelgroep. Het is niet eenvoudig en je hebt een lange adem nodig, maar het loont echt. Daarnaast zijn er nog een aantal redenen om vandaag nog te starten met contentmarketing:

  • Je werkt aan jouw ‘thought leadership’, oftewel, je laat zien dat je je vak verstaat, de expert bent.
  • Je vergroot jouw vindbaarheid als je regelmatig nieuwe, waardevolle content deelt.
  • Je kunt leads verzamelen, oftewel, potentiële klanten identificeren. Dit doe je door waardevolle informatie pas te delen op het moment dat jouw doelgroep ook iets deelt met jou (denk even terug aan de whitepaper waar ik het net over had).

Reden genoeg dus om vandaag nog te starten met contentmarketing. Maar hoe doe je dat dan? Het is niet eenvoudig om constant relevante informatie te delen met jouw doelgroep. Alles valt of staat met een goed contentplan en heldere contentkalender.

0/5 (0 Reviews)
Floor van Wakeren

Floor van Wakeren

Strateeg

“Luisteren, vragen, nog meer luisteren, even laten bezinken, jou uitdagen en repeat. Dat is mijn stijl. Ik wil graag begrijpen wat jij doet om je op de beste manier te kunnen helpen. Snap ik je? Dan vertaal ik jouw ambitie naar een praktisch marketingconcept, bepalen we samen passende marketingactiviteiten of help ik je met het vinden van rake woorden.”

Ook iets doen met contentmarketing?

Maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Stuur ons een berichtje, dan denken we graag vrijblijvend met je mee.

Gelukkig zijn er mensen die ook hier hun vak van maken. Zo kunnen wij je helpen met een goed contentplan of content voor jouw schrijven zodat je zeker weet dat je regelmatig online zichtbaar bent!