Marketingjaarplan bullshit? Zeker niet!

De jaarplan-tijd is alweer een tijdje bezig. Over het algemeen staat het vierde kwartaal in grote(re) organisaties in het teken van de jaarplannen voor komend jaar. Voor velen een ‘moetje’ en daarmee een reden om het lekker voor je uit te schuiven. Toch geloof ik, wat marketing betreft, enorm in het maken van een jaarplan. Ik geef je 6 redenen.

1. Het dwingt je om jouw stip op de horizon te visualiseren

Plannen maken heeft alles te maken met ambities. Nadenken over wat je wil bereiken. Over een jaar maar misschien ook wel over 3, 5 of 10 jaar. Hoe duidelijker jij voor ogen hebt wat je wil bereiken, hoe makkelijker het wordt om dit te realiseren.

2. Doelen worden concreet

Als je weet waar je over een bepaalde tijd wil staan, kun je jouw doelen voor het komend jaar bepalen. Zorg dat ze haalbaar zijn en dat het er vooral niet teveel zijn. Anders zie je straks door de bomen het bos niet meer en weet je niet meer waar je moet beginnen. Het is beter om aan het eind van het jaar terug te kijken op 4 gestelde doelen die je allemaal hebt gehaald dan te moeten concluderen dat je van de 15 gestelde doelen eigenlijk niets hebt gehaald.

3. Het helpt je om keuzes te maken

Aansluitend op het vorige punt, dwingt het opstellen van een marketingplan je om goed na te denken over de dingen die echt belangrijk zijn. Alles wat je gaat doen, moet bijdragen aan het halen van jouw stip op de horizon. Draagt het hier niet aan bij? Dan doe je het dus net. Rustig toch?

Dit wil overigens niet zeggen dat je geen ruimte moet laten voor onverwachte kansen. Al doende leert men, dus als er onverwachte kansen voorbij komen die bijdragen aan het halen van jouw ambitie: doen!

4. Zonder doel, geen succes

Als je geen doelen opstelt, weet je ook nooit wanneer je succesvol bent. Reden genoeg toch om doelen te stellen? Het is heerlijk om gedurende het jaar te zien dat je dingen uit je plan hebt gerealiseerd. Mijn ervaring is namelijk dat je snel focust op wat je nog niet hebt gehaald terwijl het minstens zo belangrijk is om stil te staan bij successen.

5. Het geeft je inzicht in jouw verschillende marketingtools

Het marketingvak is inmiddels zo veelomvattend dat het soms lastig is om overzicht te houden over de verschillende marketingtools die je gebruikt. Online marketing is een vak apart geworden maar offline marketing is voor veel organisaties ook nog steeds belangrijk. Daar komt bij dat alle verschillende kanalen die je kunt inzetten om eigen content vragen. Waar je vroeger een heel eind kwam met een flyer, denk je nu misschien na over de inzet van video, podcasts, whitepapers, nieuwsbrieven, etc. Door ieder jaar op een rijtje te zetten welke kanalen je inzet en wat je hiervoor nodig hebt, hou je overzicht en kun je focus aanbrengen. Ook hiervoor geldt weer: probeer niet alles tegelijk te doen als je daar de capaciteit niet voor hebt.

6. Het is een mooie tool om je team te betrekken en collega’s te informeren

Een goed plan stel je niet alleen op. Het is belangrijk om input te vragen uit je team. Je hebt deze mensen immers niet voor niets om je heen verzameld, zij hebben namelijk skills die jij niet hebt. Gebruik hun kennis, daar wordt het beter van! Een mooie bijkomstigheid: als teamleden zich betrokken voelen, komt dit de uitvoer onwijs ten goede. Grotere kans dus dat jij jouw ambities kunt waarmaken!

Een goed plan geeft niet alleen het marketingteam handvatten om het komend jaar invulling te geven maar helpt je ook om de rest van de organisatie te vertellen wat jullie doen en waarom. Belangrijk voor het draagvlak! Marketing is namelijk overal en medewerkers spelen een essentiële rol in het neerzetten van de merkbeleving.

Overtuigd maar weet je niet waar je moet beginnen?

Er zijn regelmatig klanten die ik help met het schrijven van hun marketingjaarplan. Ik leg de focus hierbij vooral op een praktisch toepasbaar plan met handvatten voor iedereen die ‘iets met marketing moet’ binnen de organisatie.

Floor van Wakeren

Floor van Wakeren

Strateeg

“Luisteren, vragen, nog meer luisteren, even laten bezinken, jou uitdagen en repeat. Dat is mijn stijl. Ik wil graag begrijpen wat jij doet om je op de beste manier te kunnen helpen. Snap ik je? Dan vertaal ik jouw ambitie naar een praktisch marketingconcept, bepalen we samen passende marketingactiviteiten of help ik je met het vinden van rake woorden.”

Sparren over jouw marketingplannen?

Zonder een helder doel, weet je nooit wanneer je succesvol bent.