Aan de hand van twee videovoorbeelden, leggen we je uit waar de verschillen zitten en wanneer welke videovorm het meest passend is. Door dezelfde setting, hoofdpersoon en strekking van het verhaal te kiezen, worden de verschillen super zichtbaar.
Voorbeeld 1: het nieuwsitem is laagdrempelig
Een nieuwsitem, ook wel een camjo-item, is een videovorm die veel gebruikt wordt in de journalistiek. Camjo staat dan ook niet voor niets voor camerajournalist. Nieuwsitems zijn, ook in de b2b wereld, een veelgebruikte videovorm. Het is namelijk een laagdrempelige manier om een verhaal te vertellen in video.
Je kan een nieuwsitem maken als iets echt actueel is, maar je kan deze videovorm ook gebruiken om testimonials op te nemen, een belangrijke boodschap te communiceren of verhalen van medewerkers te vertellen. De video hieronder laat goed zien hoe een nieuwsitem eruit kan zien.
In deze video zie je dat Floor een keurig verhaal vertelt, in chronologische volgorde. Dit doet ze op basis van interviewvragen. Om het verhaal aantrekkelijk te maken om naar te kijken, gebruiken we sfeerbeelden. Deze zijn ‘aan het toeval’ overgelaten. Oftewel, we gebruiken de situatie die op dat moment voorhanden is.
Voorbeeld 2: een bedrijfsfilm raakt mensen
Een bedrijfsfilm maak je omdat je wil dat mensen onthouden wie je bent en wat je te bieden hebt. En dat doe je door mensen te raken. Met een authentiek verhaal dat je op een filmisch aantrekkelijke manier presenteert. Kijk maar eens hoe het verhaal verandert als we het verhaal van Floor als film neerzetten.
In deze video word je het verhaal veel meer ingezogen. Door het verhaal op een andere manier te vertellen en door sfeerbeelden op een andere manier in te zetten. Het is interessanter om naar te kijken en je kan mensen echt raken. En dat is precies wat je wil met een bedrijfsfilm!
Deze manier van film vraagt meer voorbereiding en minder toeval. Het script is tot in detail uitgeschreven en van tevoren is bepaald welke beelden nodig zijn om dit verhaal kracht bij te zetten. In dit geval heeft Floor het hele verhaal uit haar hoofd geleerd én hard op geoefend. De manier van vertellen bepaalt namelijk of het verhaal overkomt (of niet).
Wanneer kies je welke videovorm?
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. De ene videovorm is namelijk niet beter dan de andere. In het kort kun je de volgende stelregels gebruiken om te bepalen wat je nodig hebt:
- Weinig tijd? → nieuwsitem
- Actualiteit vastleggen? → nieuwsitem
- Klein(er) budget? → nieuwsitem
- Ruimte voor improvisatie? → nieuwsitem
- Corporate story in video? → bedrijfsfilm
- Mensen raken met een doordacht verhaal? → bedrijfsfilm
- Zeker weten welk verhaal vertelt wordt? → bedrijfsfilm
- Bewustwording creëren? → bedrijfsfilm
Hou goed in gedachten dat je met beide videovormen hetzelfde kunt bereiken. Want ook een nieuwsitem kan mensen raken met een emotioneel, authentiek verhaal. Je moet alleen wat meer geluk hebben dat de spreker het op de juiste manier weet te vertellen en je daar passende beelden bij kunt draaien. Daarnaast kan een bedrijfsfilm nog zo goed zijn uitgedacht, uiteindelijk bepaalt de kijker of het verhaal resoneert.
Garanties voor succes zijn er niet, maar hopelijk helpt deze uitleg je wel om te begrijpen dat er verschillende videovormen zijn. En dat iedere vorm zo zijn voor- en nadelen heeft.