Bouw een lange termijn relatie met jouw doelgroep
Harde feiten of moeilijke boodschappen maak je toegankelijk met storytelling. Doe je het op de juiste manier? Dan roepen jouw verhalen positieve emoties op. Niet alleen belangrijk voor het laten doordringen van jouw boodschap maar mensen onthouden je boodschap ook beter. Dat draagt dan weer bij aan het opbouwen van een lange termijn relatie met jouw doelgroep en het versterken van jouw merk. Storytelling is dus een prachtige tool om jouw doelgroep duurzaam aan jouw merk te verbinden.
“95% van onze beslissingen nemen we op basis van emotie.”
Beslissingen nemen is niet rationeel
Onderzoek van Harvard Business Review wijst uit dat 95% van onze beslissingen gebaseerd zijn op ons cognitieve brein. Het deel in ons brein waar emotie de boventoon voert. Heel belangrijk dus om in gedachten te houden als je jouw doelgroep wil overtuigen van jouw product of dienst. Met alleen harde feiten kom je er niet, je moet jouw doelgroep laten zien en voelen wat jouw product of dienst voor ze kan betekenen. Je wil betekenis geven aan jouw merk. Storytelling is de ideale manier om emotie op te wekken bij jouw doelgroep en indirect te overtuigen.
3 tips als je wil starten met storytelling
Een goed verhaal is deelbaar en spoort jouw doelgroep aan om uit zichzelf, jouw verhaal door te vertellen. Een mooiere manier van marketing bestaat haast niet! Maar een goed verhaal vertellen is nog niet zo eenvoudig. Het is zelfs zo dat je het ook nog ‘fout’ kunt doen waardoor je jouw doelgroep juist van je afduwt in plaats van aan je bindt. Hou daarom de volgende 3 dingen in je achterhoofd als je wil starten met storytelling:
- Zorg voor een authentiek verhaal dat dicht bij jouw why ligt. Anders geloven mensen je niet en doet het juist afbreuk. Zingeving is key vandaag de dag.
- Stel je kwetsbaar op, durf ook de tekortkomingen van jouw organisatie te laten zien. Dat maakt je menselijk. De ideale manier om jouw doelgroep aan je merk te binden.
- Vermijd salesboodschappen in jouw verhaal. Dit doet direct afbreuk aan je verhaal. Vertrouw erop dat jouw verhalen positieve emoties oproepen bij jouw doelgroep en dat je doelgroep zelf de conclusie trekt dat hij betrokken wil zijn bij jouw merk en gebruik wil maken van je producten of diensten.
Meer weten over hoe je storytelling kunt toepassen in jouw organisatie? Bekijk mijn korte videoserie over storytelling of stuur me een berichtje. Ik denk graag met je mee!