Je eigen content maken of toch een contentbureau inschakelen?

Iedere marketing- en marketingcommunicatie afdeling is er druk mee: content maken. Het lijkt allemaal zo simpel (zeker voor de niet-marketeers om je heen): even een stukje content maken. Van het ‘even’ in elkaar zetten van een flyer tot het ‘even’ schrijven van een social post.

Even is nooit even

‘Even’ bestaat alleen niet. Binnen een goede marketingstrategie hoort een gedegen contentstrategie (lees hier meer over marketing). Die bijvoorbeeld waarborgt op welke manier je communiceert en met wie. Ieder stuk content wordt zorgvuldig afgewogen en moet passen binnen de gekozen strategie. Ieder stuk content moet dus ook voldoen aan de richtlijnen die je samen in je strategie bepaalt.

Want zo bouw je een waardevol en onderscheidend merk.

Content maak je dus niet ‘even’. Sterker nog, goede content maken is een vak dat bestaat uit meerdere disciplines. Daarom is het voor iedere organisatie goed om zich af te vragen: wat doe ik zelf en wat besteed ik uit?

Hoe beter je weet waar je eigen kracht ligt en welke kwaliteiten je extern inkoopt, hoe sterker je content wordt. De vraag is dus eigenlijk niet ‘maak je je eigen content zelf of schakel je een contentbureau in?’ maar ‘welke content maak ik zelf en welke content koop ik in?’.

4 stelregels voor het (laten)maken van content

Welke content je het beste zelf kunt maken en welke content je moet inkopen, hangt uiteraard af van de organisatie, de grootte van het marketing- en marketingcommunicatieteam, de samenstelling van dit team en het beschikbare marketing- en communicatiebudget.

Toch zijn er wel een aantal stelregels die je kunt hanteren. Want hoe groot je marketingteam en marketingbudget ook zijn, dat betekent niet vanzelfsprekend dat het slim is om ‘alles maar gewoon in te kopen’ of juist ‘alles zelf te doen’.

 

Schrijf organische social posts zelf

Social media, you hate it or you love it. Probeer iemand te zoeken in je team (of trek hier iemand voor aan) die van social media houdt. Het loont echt om iemand in huis te hebben die zich hier dagelijks mee bezig houdt. Op deze manier heb je namelijk zelf in de hand wat je wanneer post en kun je structureel bouwen aan een waardevol en onderscheidend merk. Natuurlijk kun je deze content ook extern laten maken maar een externe weet nooit zo goed als jij wat er in de organisatie én de markt speelt. Voor een externe partij is het dus ook veel moeilijker om in te spelen op de actualiteiten.

Wil je wel structureel onder de aandacht zijn en vind je inhaken op de actualiteit minder belangrijk? Dan kun je overwegen om een deel van je social content extern te laten maken. Dit kan ook een goede stok achter de deur zijn voor jullie intern, om scherp te blijven op welke onderwerpen interessant zijn voor social media.

Tot slot is het wel verstandig om de social media strategie en vormgeving met een contentbureau te bepalen. Zo waarborg je dat je de organisatie op een manier presenteert die past binnen de marketingstrategie.

Koop videocontent in

Video maken is echt een vak. Hoewel iedereen tegenwoordig heel eenvoudig zelf video’s kan maken met een smartphone, is het nog steeds een vak om dit goed te doen. Voor de meeste organisaties loont het niet om een videograaf in dienst te nemen. Meestal zijn er te veel andere dingen die moeten gebeuren en loont het onvoldoende om iemand hier een paar dagen per week voor aan de slag te hebben.

Daarnaast zijn er veel verschillende soorten videostijlen en -vormen. En kom je vaak niet weg met 1 videograaf voor alles. Want eerlijk is eerlijk, professionele video’s worden zelden door 1 videomaker geproduceerd.

Investeer in een goede (in- of externe) copywriter

Idealiter heb je iemand in het marketingcommunicatie-team die goed kan schrijven. Die de juiste tone-of-voice in de vingers heeft en snel kan schakelen. Goede teksten zijn essentieel in de merkbeleving en professionaliteit van de organisatie. In veel gevallen is er wel iemand die goed kan schrijven maar is er teveel werk.

Ga in dat geval op zoek naar een goede, externe copywriting waar je een lange termijn samenwerking mee aangaat. Hoe beter deze de organisatie kent, hoe makkelijker het wordt om snel, goede copy te schrijven.

Als je alleen op zoek bent naar iemand voor copywriting, kun je hier prima een goede zzp’er voor zoeken. Wil je nou ook regelmatig ander soort content laten maken? Denk bijvoorbeeld aan het produceren van flyers, posters of online content zoals ads. Dan loont het om een contentbureau in te schakelen. Een bureau heeft meerdere disciplines onder één dak en kan zo waarborgen dat alle uitingen in lijn liggen met de marketingstrategie.

Schakel een contentbureau in om bij te blijven op vakgebied

Een contentbureau schakel je voornamelijk in om werk uit handen te nemen dat je zelf niet kunt doen. Omdat je de tijd niet hebt. Of de kennis niet hebt. Bijkomend voordeel van het inschakelen van een contentbureau is, dat je experts inschakelt die de ontwikkelingen op hun vakgebied in de gaten houden. Zo blijven ze goed in wat ze doen, en daar profiteer je als organisatie dus ook van.

Eerlijk is eerlijk, het marketingvak is zo veelomvattend dat het niet meer te doen is om bij te blijven op alle fronten.

 

Floor van Wakeren

Floor van Wakeren

Strateeg

“Luisteren, vragen, nog meer luisteren, even laten bezinken, jou uitdagen en repeat. Dat is mijn stijl. Ik wil graag begrijpen wat jij doet om je op de beste manier te kunnen helpen. Snap ik je? Dan vertaal ik jouw ambitie naar een praktisch marketingconcept, bepalen we samen passende marketingactiviteiten of help ik je met het vinden van rake woorden.”

Twijfel je welke content je zelf moet (wil) maken en welke je beter kunt uitbesteden?

Stuur ons een berichtje, dan denken we graag, vrijblijvend, met je mee!

Goede content is essentieel als je bouwt aan een waardevol en onderscheidend merk.