1. Video trekt meer aandacht
Om mensen te kunnen motiveren om voor jou te komen werken, moet je eerst de aandacht trekken. Opvallen dus. En dat valt niet mee. Kies je ervoor om dit via social media te doen? Dan is video haast een must. Posts met alleen tekst scroll je zo voorbij, voor een afbeelding stop je sneller en als die afbeelding ook nog een video blijkt, is de kans nog groter dat je blijft hangen. Spreek je ‘scroller’ direct aan of laat meteen iets gaafs zien waarmee jouw organisatie zich onderscheidt. Overweeg je ‘gewoon jouw vacaturetekst’ te dumpen op LinkedIn? Kan, maar ik vrees dat je de battle daarmee niet gaat winnen. Mensen willen geprikkeld worden en direct zien wat er bij jou te halen is.
2. Echt is de trend
Op social media wint echte content het. Persoonlijke verhalen van medewerkers, echte beelden van de werkvloer of eerlijke verhalen van klanten. Video is dé manier om echte verhalen te vertellen. Laat medewerkers vertellen over hun werkdag, laat zien waar jullie met elkaar werken of waar je koffie drinkt. Durf om echt écht te zijn. Hang geen verkoopverhaal op, kies niet alleen die medewerker die alleen maar lovend is over werken bij jouw organisatie maar durf ook de criticus voor de camera te zetten. Iedere organisatie heeft nou eenmaal leuke kanten en verbeterpunten. Daar liggen dan ook direct de kansen voor nieuwe medewerkers om het verschil te maken. En het verschil maken, willen we allemaal wel toch?!
3. Trek mensen aan die bij je passen
In video kun je niet alleen vertellen wat voor een mensen je zoekt maar je kunt het ook laten zien. Door mensen uit het aanstaande team van de sollicitant te laten zien, kan iemand direct een inschatting maken of dit een goede ‘fit’ is. Iedereen wil zich op z’n gemak voelen op werk en daar heeft het team grote invloed op. Mooi bijkomend voordeel? Sollicitanten zijn, al voordat ze daadwerkelijk met je in gesprek zijn, al overtuigd van het team. De kans op een fit, en daarmee een succesvol sollicitatiegesprek, is dus een stuk groter.
4. Laat de werkplek van je aanstaande collega alvast zien
Mensen maken een organisatie maar de feitelijke werkplek is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk. Want hoe zit het aanstaande teamlid er straks bij? Zijn er vaste plekken of is alles flex? Is iemand juist veel op pad? Lunchen jullie met elkaar in een eigen bedrijfsrestaurant of is er buiten van alles te doen? En hoe zit het met de koffie…? In video kun je goed laten zien wat iemand van de werkplek mag verwachten. Beperk je trouwens niet tot alleen het laten zien van de werkplek maar zorg ook vooral dat je hierbij mensen in beeld brengt. Zo geef je een nog beter beeld van de sfeer. Wil je helemaal voorop lopen? Zet dan interactieve video in om mensen te verleiden! Met interactieve video’s bepaalt de kijker wat hij wil zien en verhoog je de betrokkenheid exponentieel.
5. Verlaag de sollicitatie-drempel
Video’s op social media maar ook op de website zijn een kans om sollicitanten al een beetje kennis te laten maken met de organisatie. Geef sollicitanten een welkom gevoel, spreek ze persoonlijk aan en tackle alvast een paar vragen die veel sollicitanten hebben. Is ervaring niet nodig of doen jullie aan interne training en opleiding? Verlaag dan de drempel om te solliciteren en vertel in je video dat de wil om te werken en leren voldoende is. Kun je al iets vertellen over de arbeidsvoorwaarden? Doe dit! Natuurlijk wil je gemotiveerde mensen die graag bij jouw bedrijf willen werken omdat jouw bedrijf gaaf is. Maar eerlijk is eerlijk, iedereen wil weten wat daar tegenover staat. Reden genoeg om video in te zetten binnen jouw recruitmentstrategie toch? Hou wel in het achterhoofd dat je er met alleen een mooie video niet bent. Je moet er ook over nadenken waar je hem inzet en hoe je ervoor zorgt dat die aanstaande sollicitant hem ziet. Trek dus gerust je marketingcollega aan z’n jasje om je hierbij te helpen! Ben jij nou die marketingcollega? We got your back!