Van contentmarketing naar interim marketingmanager
Geheel onverwacht veranderde onze samenwerking met ASSA ABLOY Entrance Systems (AAES) met het vertrek van de marketing manager. Waar we al een samenwerking hadden voor contentmarketing (productie van blogs, webteksten en video’s), zijn we tijdelijk in het gat gesprongen dat de marketingmanager achterliet.
Door de werkzaamheden van de marketing manager gedurende een aantal maanden over te nemen, had AAES de tijd om een nieuwe marketing manager te zoeken. De overdracht van de oude marketingmanager naar Floor naar de nieuwe marketingmanager ging zo soepel als je hem kunt hebben.
Prioriteren, en vooral doen
Op het moment dat je het werk overneem van iemand die al 20 jaar binnen de organisatie werkt, weet je zeker dat jij het anders gaan doen. Dat betekent: inventariseren wat er loopt, prioriteiten stellen en vooral aan de slag. Binnen AAES kwam de werving van de nieuwe marketing manager snel op gang. De focus in deze interim klus lag dan ook op het ‘rijdend houden van de trein’. Concreet: de lancering van de nieuwe website, het opzetten van een recruitmentcampagne, het voorzetten van de contentproductie en het zijn van een sparringpartner voor alle marketing gerelateerde zaken.
Sparren, jaarplannen maken en de boel draaiend houden
Na 4 maanden begon de nieuwe marketingmanager. Gedurende een periode van zo’n 2 maanden werkten we parallel aan elkaar. Waar wij de projecten draaiende hielden, had zij de tijd om rustig te landen en na te denken over de jaarplannen. Na velen uren sparren, brainstormen en het doorspitten van de verschillende marketingmodellen, staat er nu een prachtig plan voor de komende jaren. Met een gerust hart doen wij een stap terug naar onze rol als externe partner. Een rol die nog waardevoller is geworden door alle kennis die we hebben opgedaan door de interim rol van Floor.
Lancering nieuwe website
AAES is onderdeel van een grote corporate organisatie. De lancering van de nieuwe website was dan ook top-down gedreven. Geen keuze in CMS, vormgeving of structuur. De belangrijkste taak was het vertalen van de corporate content naar de Nederlandse markt. Letterlijk van het Engels naar het Nederlands maar ook door te bepalen welke lokale content nodig is.
Naast het verrijken van de content door het aanmaken van eigen landingspagina’s en toevoegen van contentblokken op bestaande pagina’s, moest ook de hele overgang van oude naar nieuwe website gecoördineerd worden. Want hoe zorg je dat alle redirects goed staan ingesteld? Je nog steeds wordt gevonden op Google? En je de historische statistieken behoudt? Al met al een mega klus met een succesvolle livegang tot gevolg!
Campagne voor installatiemonteurs
Er is een grote behoefte aan installatiemonteur binnen AAES. Daarom zetten wij in samenwerking met de HR afdeling een mooie campagne op. Door video’s te maken van 2 enthousiaste installatiemonteurs, door een eigen campagnepagina in te richten om installatiemonteurs enthousiast te maken over AAES en door verschillende brokjes content te ontwikkelen voor social media. Bekijk hier de video’s
Sparringspartner in nieuwe projecten
Binnen AAES lopen onwijs veel interessante projecten. Van de opzet van een eigen Academy tot de ontwikkeling van de zogenoemde BIM tool en het draaien van een campagne om winkeliers te motiveren hun deuren te sluiten. In al deze projecten speelt marketing een belangrijke rol. Want hoe vertel je de markt over de mooie initiatieven? Precies, met mooie content en een goed plan dat ervoor zorgt dat deze content door de juiste mensen wordt gezien.