Contentmarketing: wat is het?

Contentmarketing is het bieden van relevante informatie aan jouw doelgroep zonder dat jouw product of dienst hierin centraal staat. Denk daarbij aan het delen van kennis via video’s, whitepapers of nieuwsbrieven. Het doel is dus niet om iets te verkopen maar om jouw doelgroep iets te leren. Om het makkelijk te maken, een klein voorbeeld:

=

Stel, je bent kapper. Dan is het voor jouw doelgroep interessant om te leren van jouw kennis. Deel bijvoorbeeld video’s om uit te leggen hoe mensen thuis hun haar net zo mooi kunnen drogen als in de kapsalon. Of leer mensen hoe ze hun haar thuis het beste kunnen wassen..

In deze video’s roep je mensen niet op om naar jouw kapsalon te komen maar help je ze om zelfredzaam te zijn. Je voegt waarde toe voor jouw doelgroep. Op het moment dat deze mensen opzoek zijn naar een kapper ben jij top of mind en zullen ze eerder naar jouw salon gaan dan die van de concurrent die online minder zichtbaar is.

“Het doel van contentmarketing is het binden van jouw doelgroep aan jouw merk om zo een lange termijn relatie op te bouwen.”

Hoe zet je contentmarketing dan in?

Als je wil starten met contentmarketing, begin je vaak online. Je kunt veel verschillende middelen gebruiken om relevante informatie te delen met jouw doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan:

=

Nieuwsbrieven

=

Whitepapers

=

Podcasts

=

Tutorialvideo's

=

Online magazines

=

Blogs

=

Webinars

=

Infographics

“Je kiest zelf wat het beste past bij jouw organisatie.”

Wat zijn de voordelen van het inzetten van contentmarketing?

Je zet contentmarketing vooral in om een lange termijn relatie op te bouwen met jouw doelgroep. Het is niet eenvoudig en je hebt een lange adem nodig, maar het loont echt. Daarnaast zijn er nog een aantal redenen om vandaag nog te starten met contentmarketing:

=

Je werkt aan jouw ‘thought leadership’, oftewel, je laat zien dat je je vak verstaat, de expert bent.

=
Je vergroot jouw vindbaarheid als je regelmatig nieuwe, waardevolle content deelt.
=
Je kunt leads verzamelen, oftewel, potentiële klanten identificeren. Dit doe je door waardevolle informatie pas te delen op het moment dat jouw doelgroep ook iets deelt met jou.
Reden genoeg dus om vandaag nog te starten met contentmarketing. Maar hoe doe je dat dan? Het is niet eenvoudig om constant, relevante informatie te delen met jouw doelgroep. Alles valt of staat met een goed contentplan en heldere contentkalender. Met onze contentpakketten helpen we jou om regelmatig online zichtbaar te zijn, op het niveau dat bij jouw organisatie past.

Bij Tweekoppig komen marketing, video en web samen. Zo helpen wij opdrachtgevers om te groeien.

Bezoekadres

Saturnusstraat 9
2516AD Den Haag

Contact

info@tweekoppig.nl