8 regels voor het creatieve proces

Een kijkje in het tweekoppig brein. Iedere klus en het ondernemerschap zelf, vragen iedere dag weer creativiteit. Hoewel de creativiteit natuurlijk uit onze office knalt, blijft het een proces dat niet altijd even goed te sturen is. Om onze creativiteit toch een beetje in goede banen te leiden en ervoor te zorgen dat we ons niet gek laten maken door de verschillende meningen van de mensen om ons heen (lees: andere makers, opdrachtgevers maar ook eindgebruikers van onze producten), hebben wij 8 regels boven ons bureau hangen.

8 regels geschreven op post-its

Sommige zijn ontstaan vanuit inspiratie, anderen uit frustratie (ja echt, het overkomt ook ons) maar ze helpen ons allemaal om focus te houden op wat we belangrijk vinden in ons werk. Neem een kijkje in onze werkwijze, laat je inspireren door onze aanpak of leg alles weer lekker naast je leer als je je er niet in kunt vinden. Alles is goed!

1. Simpel = goed

Als het over design gaat, geldt eigenlijk altijd ‘don’t overdo it’. Gebruik nooit het effect voor het effect maar hou het simpel. Het is zo verleidelijk om toffe dingen altijd te willen toepassen maar het werkt alleen als het ook echt z’n doel dient. Wanneer dient iets dan z’n doel? Wij stellen onszelf altijd de volgende vragen:

  • Past het binnen het concept? Oftewel, draagt het eraan bij?
  • Hebben we dit echt nodig?
  • Helpt het de gebruiker om de boodschap te begrijpen?

Vaak weet je met het beantwoorden van deze simpele vragen al snel of je op de goede weg zet. Houdt vervolgens in je achterhoofd: niet is moeilijker dan mooi werk schrappen, maar echt, vertrouw erop dat het je eindproduct beter maakt!

2. Rethink feedback

Het moment waarop je je werk presenteert, is altijd spannend. Je hebt je uiterste best gedaan om iets goed te maken en dan komt de feedback. Laat je op dat moment niet verleiden om klakkeloos aan te nemen wat iemand zegt maar probeer te begrijpen waarom iemand zegt wat hij zegt. Een voorbeeld om het duidelijk te maken:

Wij maakten laatst een animatievideo voor een opdrachtgever. Zelf waren we super tevreden over het resultaat maar de opdrachtgever gaf terug dat we teveel verschillende kleuren hadden gebruikt. De verleiding was groot om dan maar gewoon een aantal kleuren te schrappen. Het echte ‘probleem’ bleek echter dat de video te druk was. Dit zat hem niet zozeer in het aantal kleuren maar de combinatie van verschillende kleuren en verschillende typografieën.

Door even stil te staan en goed na te denken over de feedback, kun je komen met een betere oplossing die het eindproduct beter maakt. Het zorgt er niet alleen voor dat de klant tevreden is maar ook dat jij nog steeds achter je werk kunt staan. En dat sluit dan weer mooi aan bij punt 6: wees trots!

3. Hergebruik design

Je hoeft het wiel niet iedere keer opnieuw uit te vinden. Leer van de kennis en ervaring die je opdoet in iedere klus en kijk hoe je deze kennis opnieuw kunt toepassen in een volgende opdracht. Voor ons zit dit hem vooral in bepaalde principes. Webdesigns die we maken of bepaalde video’s kunnen  we in andere vormen vaak nog een keer gebruiken. Zo ontdekte Takis van de week dat het gebruik van svg-bestandjes heel goed werkt in bepaalde webdesigns. Een techniek die we vervolgens, in een compleet ander design, ook in een andere website konden toepassen. Onze opdrachtgevers hebben beide nog steeds een unieke oplossing, wij konden ze blij maken met een mooi design wat we anders niet hadden kunnen maken. Mooi toch?

4. Verzamel inspiratie

Inspiratie is overal en kan van alles zijn. Een foto, een bepaald product, een uitspraak, muziek, het kan je allemaal inspireren. Probeer een vorm te vinden om je inspiratie op te slaan zodat je er later weer wat aan hebt. In onze office hebben wij het geluk van grote magnetische muren. Onze muren hangen dan ook helemaal vol met post-its, artikeltjes uit tijdschriften maar ook kaartjes en grote flipover vellen. Daarnaast dient ook Whatsapp als creatieve dump. Komen we video’s tegen die ons inspireren? Even een berichtje naar elkaar zodat we het later altijd terug kunnen vinden. Maak het vooral niet te moeilijk, iedere manier is goed zolang jij je er goed bij voelt.

5. Geen vergelijk

Ga altijd uit van je eigen kracht in alles wat je doet! Zodra je jezelf gaat vergelijken met anderen, ben je niet meer uit jezelf bezig en benadruk je vaak hetgeen je bij jezelf mist. Wij geloven dat als je focust op je eigen kracht, je in staat bent om beter werk te leveren.

6. Wees trots

Wees trots op alles wat je levert. Kun je nog niet trots zijn? Dan ben je nog niet klaar. Vertrouw erop dat als jij trots kunt zijn, je jouw product met trots kunt presenteren en je de mensen om je heen gegarandeerd enthousiasmeert voor jouw werk. Het klinkt zo makkelijk maar dit is het niet. Wij lopen vaak genoeg vast in het creatieve proces en merken aan onszelf dat we er nog niet zijn. Dat geeft niet maar is soms wel frustrerend. Er zijn deadlines en projecturen waar je graag binnen wil blijven want ‘er is nog zoveel meer werk te doen’. Het volgende punt helpt ons om niet (te) gefrustreerd te raken.

7. Geduld

Creativiteit kun je niet afdwingen, het is een proces en dat kost tijd. Soms heb je direct een briljante ingeving maar wij hebben vaak een paar stappen nodig om tot de juiste oplossing te komen. Je vast blijven bijten in iets wat niet echt lekker loopt, helpt niet. Wij zeggen dan tegen elkaar ‘Ok, het zit er nu even niet in. We proberen het later weer en gaan nu een frisse neus halen (of we zetten keiharde muziek aan..)’. Inmiddels weten we dus dat we geduld moeten hebben. Dat is dan ook de reden waarom je bij ons geen website besteld voor eind van de week maar we de tijd nemen om tot de beste oplossing te komen.

8. Groei en wees lief

Wees niet te streng voor jezelf maar sta jezelf toe om fouten te maken en van iedere klus te leren. Focus op wat goed is gegaan, dat geeft vertrouwen voor de volgende klus. Dit betekent niet dat je helemaal niet meer kijkt naar wat er niet goed ging. Daar zitten immers je leerpunten. Wij geloven dat we op deze manier steeds beter leren waar onze kracht ligt en blijven groeien op persoonlijk vlak. Het maakt dat we plezier houden in ons vak en we onze opdrachtgever altijd het uiterste kunnen geven.

Geen regel maar nog een laatste tip voor je weggaat: hang geeltjes boven je bureau met de dingen die jou inspireren. Het helpt, echt waar! Juist op de momenten dat je het even nodig hebt, valt je oog erop en weet je weer wat je echt belangrijk vindt. Wij hebben in ieder geval al menig frustratie op die  manier getrotseerd. Benieuwd of we ze echt hebben hangen? De deur staat, bijna altijd, open.

Geschreven door: Takis

12 december 2021

Een overzicht van alles dat we schreven over marketing, video en web.

"Wees trots op alles wat je levert. Lukt dit niet? Dan ben je nog niet klaar."

Takis Tap

Verder lezen?

5 redenen om video toe te voegen aan jouw recruitmentstrategie

Recruitment, oftewel, mensen werven voor jouw team. Het is een hot topic. Nu er al een tijd meer vacatures dan werkzoekende zijn, is het niet verrassend dat het vinden van personeel voor veel organisaties uitdagend is. Hoe zorg je er dan voor dat jouw organisatie opvalt? En misschien nog wel belangrijker: hoe zorg je ervoor dat de juiste mensen solliciteren? Gebruik video! Nee het is niet ‘de holy grail’ maar helpen doet het wel en hieronder lees je waarom.

Lees meer

Tha boutique flavour; dit is waarom je hem wil hebben!

Uhhh, wat?? Soms heb je gewoon wat meer tekst nodig om uit te leggen wat je nou eigenlijk bedoelt met ‘de boutique voor marketing, video en web’ oftewel, ‘tha boutique flavour’. Want het klinkt heel fancy, maar wat bedoelen we hier nou eigenlijk mee?

Lees meer