Storytelling, wat is het en hoe begin je ermee?

Storytelling, iedereen heeft het erover maar wat is het nou eigenlijk? En nog belangrijker, hoe laat je het voor jouw merk werken? Letterlijk vertaald is storytelling niet meer dan ‘verhalen vertellen’. In de praktijk is het echter veel meer dan dat. Het is een krachtige tool waarmee organisaties beleving toevoegen aan hun boodschap om mensen echt te raken.

Bouw een lange termijn relatie met jouw doelgroep

Harde feiten of moeilijke boodschappen maak je toegankelijk met storytelling. Doe je het op de juiste manier? Dan roepen jouw verhalen positieve emoties op. Niet alleen belangrijk voor het laten doordringen van jouw boodschap maar mensen onthouden je boodschap ook beter. Dat draagt dan weer bij aan het opbouwen van een lange termijn relatie met jouw doelgroep en het versterken van jouw merk. Storytelling is dus een prachtige tool om jouw doelgroep duurzaam aan jouw merk te verbinden.

“95% van onze beslissingen nemen we op basis van emotie.”

Beslissingen nemen is niet rationeel

Onderzoek van Harvard Business Review wijst uit dat 95% van onze beslissingen gebaseerd zijn op ons cognitieve brein. Het deel in ons brein waar emotie de boventoon voert. Heel belangrijk dus om in gedachten te houden als je jouw doelgroep wil overtuigen van jouw product of dienst. Met alleen harde feiten kom je er niet, je moet jouw doelgroep laten zien en voelen wat jouw product of dienst voor ze kan betekenen. Je wil betekenis geven aan jouw merk. Storytelling is de ideale manier om emotie op te wekken bij jouw doelgroep en indirect te overtuigen.

3 tips als je wil starten met storytelling

Een goed verhaal is deelbaar en spoort jouw doelgroep aan om uit zichzelf, jouw verhaal door te vertellen. Een mooiere manier van marketing bestaat haast niet! Maar een goed verhaal vertellen is nog niet zo eenvoudig. Het is zelfs zo dat je het ook nog ‘fout’ kunt doen waardoor je jouw doelgroep juist van je afduwt in plaats van aan je bindt. Hou daarom de volgende 3 dingen in je achterhoofd als je wil starten met storytelling:

  • Zorg voor een authentiek verhaal dat dicht bij jouw why ligt. Anders geloven mensen je niet en doet het juist afbreuk. Zingeving is key vandaag de dag.
  • Stel je kwetsbaar op, durf ook de tekortkomingen van jouw organisatie te laten zien. Dat maakt je menselijk. De ideale manier om jouw doelgroep aan je merk te binden.
  • Vermijd salesboodschappen in jouw verhaal. Dit doet direct afbreuk aan je verhaal. Vertrouw erop dat jouw verhalen positieve emoties oproepen bij jouw doelgroep en dat je doelgroep zelf de conclusie trekt dat hij betrokken wil zijn bij jouw merk en gebruik wil maken van je producten of diensten.

Meer weten over hoe je storytelling kunt toepassen in jouw organisatie? Bekijk mijn korte videoserie over storytelling of stuur me een berichtje. Ik denk graag met je mee!

Geschreven door: Floor van Wakeren

1 december 2021

Een overzicht van alles dat we schreven over marketing, video en web.

Storytelling gaat over eerlijke verhalen, geen salespitches dus!

Verder lezen?

5 redenen om video toe te voegen aan jouw recruitmentstrategie

Recruitment, oftewel, mensen werven voor jouw team. Het is een hot topic. Nu er al een tijd meer vacatures dan werkzoekende zijn, is het niet verrassend dat het vinden van personeel voor veel organisaties uitdagend is. Hoe zorg je er dan voor dat jouw organisatie opvalt? En misschien nog wel belangrijker: hoe zorg je ervoor dat de juiste mensen solliciteren? Gebruik video! Nee het is niet ‘de holy grail’ maar helpen doet het wel en hieronder lees je waarom.

Lees meer

Tha boutique flavour; dit is waarom je hem wil hebben!

Uhhh, wat?? Soms heb je gewoon wat meer tekst nodig om uit te leggen wat je nou eigenlijk bedoelt met ‘de boutique voor marketing, video en web’ oftewel, ‘tha boutique flavour’. Want het klinkt heel fancy, maar wat bedoelen we hier nou eigenlijk mee?

Lees meer