Blog.

Zelf aan de slag met…

Ontwikkelingen binnen marketing, video en web gaan snel en inspiratie is overal. Maar hoe hou je het nou allemaal bij? In onze blogs delen we onze kennis en proberen we je praktische handvatten te geven om zelf aan de slag te gaan met marketing, video en web.

Contentmarketing: wat is het?

Iedereen heeft het erover ‘contentmarketing’ maar wat het is het eigenlijk? En belangrijker, hoe pas je het toe? Contentmarketing is het bieden van relevante informatie aan jouw doelgroep zonder dat jouw product of dienst hierin centraal staat. Denk daarbij aan het delen van kennis via video’s, whitepapers of nieuwsbrieven. Het doel is dus niet om iets te verkopen maar om jouw doelgroep iets te leren. Om het makkelijk te maken, een klein voorbeeld:

Stel, je bent kapper. Dan is het voor jouw doelgroep interessant om te leren van jouw kennis. Deel bijvoorbeeld video’s om uit te leggen hoe mensen thuis hun haar net zo mooi kunnen drogen als in de kapsalon. Of leer mensen hoe ze hun haar thuis het beste kunnen wassen. Wat je dus niet doet, is vertellen hoe goed jij hun haar kan drogen…

In deze video’s roep je mensen niet op om naar jouw kapsalon te komen maar help je ze om zelfredzaam te zijn. Je voegt waarde toe voor jouw doelgroep. Op het moment dat deze mensen opzoek zijn naar een kapper ben jij top of mind en zullen ze eerder naar jouw salon gaan dan die van de concurrent die online minder zichtbaar is.

“Het doel van contentmarketing is het binden van jouw doelgroep aan jouw merk om zo een lange termijn relatie op te bouwen.”

Hoe pas je contentmarketing dan toe?

‘Gewoon beginnen’ is misschien wel het beste wat je kunt doen als je wil starten met contentmarketing. Er is geen handboek voor de beste manier om contentmarketing toe te passen. Het gaat eerder om het hebben van een lange adem en structureel van je laten horen. Dit kun je op verschillende manieren doen. Vooral online zijn de mogelijkheden eindeloos. Je bereikt hier relatief eenvoudig een groot publiek. Denk bijvoorbeeld aan de volgende middelen:

  • nieuwsbrieven
  • whitepapers
  • podcasts
  • uitlegvideo’s of tutorials (what’s in the name?)
  • online magazines
  • blogs
  • webinars
  • infographics

Waar je moet beginnen of welke combinatie van middelen je moet gebruiken, hangt volledig van jouw wensen, en budget, af. Zo kan een periodieke nieuwsbrief heel goed werken om jouw doelgroep te voorzien van tips of relevante informatie maar dan moet je wel de e-mailadressen van jouw doelgroep hebben. Heb je die niet? Dan is het interessant om te starten met een whitepaper waar je waardevolle inzichten deelt. Je kunt lezers vragen hun e-mailadres achter te laten voordat ze jouw whitepaper kunnen lezen. Zo kun je een lijst van e-mailadressen verzamelen van mensen die interesse hebben in jouw vakgebied. Deze mensen kun je vervolgens weer aanschrijven met een nieuwsbrief.

“Je kiest zelf wat het beste past bij jouw organisatie.”

Wat zijn de voordelen van het inzetten van contentmarketing?

Je zet contentmarketing vooral in om een lange termijn relatie op te bouwen met jouw doelgroep. Het is niet eenvoudig en je hebt een lange adem nodig, maar het loont echt. Daarnaast zijn er nog een aantal redenen om vandaag nog te starten met contentmarketing:

  • Je werkt aan jouw ‘thought leadership’, oftewel, je laat zien dat je je vak verstaat, de expert bent.
  • Je vergroot jouw vindbaarheid als je regelmatig nieuwe, waardevolle content deelt.
  • Je kunt leads verzamelen, oftewel, potentiële klanten identificeren. Dit doe je door waardevolle informatie pas te delen op het moment dat jouw doelgroep ook iets deelt met jou (denk even terug aan de whitepaper waar ik het net over had).

Reden genoeg dus om vandaag nog te starten met contentmarketing. Maar hoe doe je dat dan? Het is niet eenvoudig om constant relevante informatie te delen met jouw doelgroep. Alles valt of staat met een goed contentplan en heldere contentkalender.

Geschreven door: Floor van Wakeren

2 november 2021

Een overzicht van alles dat we schreven over marketing, video en web.

Gelukkig zijn er mensen die ook hier hun vak van maken. Zo kunnen wij je helpen met een goed contentplan of content voor jouw schrijven zodat je zeker weet dat je regelmatig online zichtbaar bent!

Verder lezen?

4 tools om je leven als contentmaker makkelijker te maken

Contentmaker, stiekem zijn we het allemaal wel eens. We mailen, appen, fotograferen, filmen en posten ons suf. Daarnaast zijn er wereldwijd een kleine 2 miljard websites waar content voor gemaakt wordt. Jup, dat betekent dat 1 op de 4 mensen in theorie een website...

Lees meer

Marketingjaarplan bullshit? Zeker niet!

De jaarplan-tijd is alweer een tijdje bezig. Over het algemeen staat het vierde kwartaal in grote(re) organisaties in het teken van de jaarplannen voor komend jaar. Voor velen een ‘moetje’ en daarmee een reden om het lekker voor je uit te schuiven. Toch geloof ik, wat...

Lees meer